جوانی و پیری در شعر عربی تا پایان عصر عباسی (جلد اول)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
- نویسنده محمدعلی کاظمی تبار
- استاد راهنما
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1376
چکیده
کتاب "الشباب و الشیب فی الشعر العربی حتی نهایه العصر العباسی " که این اثر ترجمه آن می باشد، به بررسی همین مساله از زمان جاهلیت تا پایان عصر عباسی پرداخته و نظرات و موضع گیریهای مثبت و منفی شاعران را در باره جوانی و پیری به تصویر می کشد. این کتاب که - طبق گفته مولف - نگارش آن شش سال به طول انجامیده و بالغ بر هشتصد صفحه می باشد در دو جلد تالیف شده و مشتمل بر یک فصل مقدماتی و پنج باب است : نویسنده در فصل مقدماتی به تعریف جوانی و پیری از جهت لغوی پرداخته و در باب اول که خود مشتمل بر دو فصل است ، جوانی و پیری در شعر جاهلی را مورد بررسی قرار داده است . در باب دوم که آن نیز مشتمل بر دو فصل است ، جوانی و پیری در شعر اسلامی که شامل دوره صدر اسلام و عصر اموی می باشد، مورد بحث قرار گرفته است . در باب سوم ، نظرات شاعران عصر عباسی در باره جوانی که عبارتند از : مدح جوانی و اظهار خرسندی از آن ، گریه بر جوانی ، نکوهش جوانی و برشمردن معایب آن مورد بحث قرار گرفته است و در باب چهارم نویسنده به بررسی دیدگاه شاعران عصر عباسی در باره قضیه پیری پرداخته و مسائلی نظیر : نکوهش پیری و اظهار تنفر از آن به خاطر نزدیک کردن انسان به مرگ ، ستایش پیری به دلیل خصلتهایی نظیر متانت ، وقار و تعقل و ... را مطرح کرده است . اما پنجمین و آخرین باب که اختصاص به بررسیهای فنی دارد، حاوی مطالبی نظیر : آغاز نمودن قصاید با حدیث پیری و جوانی که نشانگر خروج شاعران از اسلوب سنتی قصیده عربی است و بررسی قصیده های مستقل مربوط به این موضوع و بررسیهای شعر جوانی و پیری می باشد.
منابع مشابه
بررسی تجارت از صدر اسلام تا پایان عصر اول عباسی
تجارت از ارکان مهم اقتصاد است. پژوهش درباره ی فعالیت های اقتصادی مسلمانان، به خصوص تجارت در قرون اولیه ی اسلام دارای اهمیت بالایی می باشد. تجارت مکه مقارن ظهور اسلام از رشد و رونق بالایی برخوردار بود. در صدر اسلام و بعد از فتح مکه، انحصار تجارت که در اختیار قریشیان بود، به مسلمانان تعلق گرفت. در دوره ی خلفای راشدین و امویان به علت این که مسلمانان مشغول گسترش قلمرو اسلامی و کسب غنایم بودند، به ب...
عوامل پایداری نوروز در عصر اسلامی و بازتاب آن در شعر عربی در دوره عباسی
پژوهش حاضر پس از برسی نوروز و نفوذ آن در شبه جزیره عرب ، چالشهای بوجود آمده بدنبال مواجه شدن دین مبین اسلام با فرهنگ نوروزی و نیز سیاستهای خلفای راشدین ، اموی و عباسی را در ارتباط با نوروز در عصر اسلامی مورد تحلیل قرار داده است . تداوم فرهنگ نوروزی در پیچ و خم های تحولات تاریخی در دوره اسلامی به عنوان گوناگون اعتقادی ریال اقتصادی و سیاسی مربوط بود . این عید باستانی به خاطر برورداری از پیامهای ...
متن کامل«بیت الحکمه» و تاثیر آن بر غنابخشی فرهنگ و ادب عربی در عصر اول عباسی
«بیت الحکمة» «بغداد» (218-136هـ.ق) - به عنوان مهمترین کتابخانه در جهان اسلام که اغلب «مأمون» معتزلی را مؤسس آن میدانند- در جریان نهضت ترجمه و پیشرفت دیگر علوم عربی در زمینههای ادبی و غیر ادبی، از جمله فلسفه، نقش موثری داشت. شاهد آن، ظهور «فارابی» شاگرد «مَتّی بن یُونس» از مترجمان «بیت الحکمه» است و فیلسوفانی مثل «کِندی» و ریاضیدانانی چون «خوارزمی»، میباشد.«بیت الحکمه» مدیرانی چون «سَهل بن هارون...
متن کاملموسیقی در دربار خلفای عصر اول عباسی
چکیده در عصر اول عباسی، به عنوان یکی از درخشانترین دورههای فرهنگ و تمدن اسلامی، انواع هنرها از جمله موسیقی مورد توجه بسیار قرار گرفت. چنانکه دربارها مملو از خوانندگان و نوازندگانی بود که با آنها به گونهای احترامآمیز و سخاوتمندانه رفتار میشد، که شرایط زندگی و جایگاه آنها در دربارها، تا همین امروز نیز در فرهنگ عرب زبانزد است. خلفای این دوره که در همه زمینهها، تحت تأثیر فرهنگ ایران زمین بو...
متن کاملتشیّع و دوران نظامسازی مذهبی و سیاسی (از زمان شکلگیری تا پایان دورۀ اول خلافت عباسی)
این مقاله در پی بررسی چگونگی و زمان شکلگیری تشیّع در اسلام و وضعیت آن در زمان حیات پیامبر(ص) و پس از آن تا دورۀ اول دولت عباسی و نقد فرایند شکلگیری نظام مذهبی و سیاسی شیعه به ویژه در ایران بوده است. روش: مقالۀ حاضر با روش تحلیلی و توصیفی و با رویکردی کاربردی و منطقی، به اثبات این فرضیه میپردازد که شیعه به عنوان مذهب، همزمان با بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) شکل گرفته، نظامی مذهبی و سیاسی را پی اف...
متن کاملوضعیت جامعه زردشتی در ایران عصر اسلامی (از آغاز اسلام تا پایان عصر اول عباسی)
زرتشتیان یا مجوسان با توجه به آیات و احادیث اسلامی همانند یهودیان، مسیحیان و صابئیان جزء اهل ذمه به شمار میآمدند. با ورود دین اسلام به ایران، به ویژه در دو قرن اول، برای زرتشتیان در جامعه ی اسلامی، مقررات خاصی وضع شد که متناسب با شرایط و اوضاع حاکم بر جامعه، در طی زمان همواره متغیر بود و طبقِ خواست حاکمان، متحول و دگرگون می شد، به طوری¬که گاه با عقاید و باورهای زرتشتیان مدارا می شد و گاهی جنبه ی...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023